Kinetoprofilaxia in sarcina

Are voie femeia gravida in primul trimestru de sarcina sa faca exercitii fizice?

Femeilor gravide le este recomandată mişcarea, insă nu la fel de dificilă ca inainte de sarcină. Se recomanda mişcări lente, pe timpii respiratori, care să nu solicite prea mult organismul. Gimnastica special concepută pentru gravide le ajută pe femei să suporte mai bine sarcina, si sa-si imbunatateasca starea fizica si pshica.

Gimnastica efectuată intr-un cadru organizat le invaţă pe gravide să işi menţină o postură corporala corectă, ceea ce este foarte important de invatat inca din primul trimestru de sarcina, ţinănd cont că, pe măsură ce sarcina avansează, structurile coloanei vertebrale se modifică, deplasand centrul de greutate. Exersand, gravida va scăpa astfel de senzaţia de disconfort, de oboseală. Gimnastica specifică femeilor insărcinate mobilizează articulaţiile şi imbunătăţeşte circulaţia sangelui, reducand edemele şi senzaţia de picioare grele. Exerciţiile fizice ajută gravidele să ţină sub control respiraţia, in condiţiile in care sarcina presează pe diafragmă şi ingreunează respiraţia femeii insărcinate. Exercitiile sunt indicate in functie de conditia fizica dinaintea sarcinii. Daca gravida are o conditie fizica buna atunci se fac exercitii pentru cresterea tonusului muscular si imbunatatirea musculaturii perineale.

Exercitiile gravidei difera in functie de trimestrul sarcinii. Daca ne referim la primul trimestru de sarcina, exercitiul fizic in aceasta perioada nu trebuie sa se ridice la nivelul solicitarilor fizice dinaintea sarcinii, intrucat embrionul s-ar putea sa nu fie bine fixat in uter. Capacitatea de efort a organismului nu este afectata, in primul trimestru, dar se lucreaza cu atentie, pentru ca efortul sa nu suprasolicite femeia gravida. De multe ori, persoanele cu viata activa isi continua programul de exercitii fizice la aceeasi intensitate, mai ales sportivele de performanta, deoarece neavand simptomele specifice, afla abia dupa primele sase saptamani ca sunt insarcinate. Se pare ca aceasta perioada de inceput este cea mai riscanta pentru un avort spontan, dar de cele mai multe ori femeia nu afla decat dupa aceste sapatamani ca este insarcinata. De aici apar intrebarile:

Are voie femeia gravida in primul trimestru de sarcina sa faca exercitii fizice?

La ce intensitate de executa programul de exercitii?

In primul trimestru de sarcina se recomanda exercitii fizice usoare, de respiratie si relaxare; se evita exercitiile solicitante si obositoare deoarece exista pericolul pierderii sarcinii.

Daca ne referim la intensitatea cu care o gravida trebuie sa execute programul de exercitii, trebuie sa tinem cont ca gravida nu trebuie sa oboseasca prin gimnastica, ci trebuie sa se relaxeze. Astfel tinand cont de particularilatile fiecarei gravide, de forma ei fizica anterioara sarcinii, este usor sa ne ghidam in stabilirea programului de exercitii fizice. Daca gravida executa un program regulat de exercitii fizice, atunci este indicat sa execute in continuare exercitiile anterioare, dar cu atentie. Intensitatatea exercitiilor trebuie scazuta la un nivel la care gravida sa se simta confortabil atunci cand executa programul specific. Sa nu mai apara starea de oboseala fizica si psihica, in cazul in care aceasta aparea in cadrul programului executat anterior ( mai ales la programele pentru scaderea in greutate).

Numai in cazul in care gravida, nu mai poate suporta efortul fizic, trebuie intrerupte exercitiile, reluandu-se in al doilea trimestru de sarcina, daca sarcina evolueaza normal.

Se evita in primul trimestru de sarcina si pe tot parcursul sarcinii:

-exercitiile de forta;

-sariturile;

-contractiile musculare bruste;

-suprasolicitarea psihica;

-alergarile.

Sportivele de performanta isi pot continua antrenamentele si activitatile competitionale in primul trimestru de sarcina, dar trebuie monitorizate permanent. Trebuie sa se tina cont si de nivelul de performanta al sportivei si sportul practicat. Se contraindica a se continua urmatoarele activitati sportive:

-inot subacvatic;

-parasutism;

-hipism;

-schi nautic sau alpin;

-sporturile ce solicita efortul de anduranta (maraton, ciclism).